Michal Dokoupil

Jsem Evropan pobývající v Čínské lidové republice. Zemi, ze které pochází většina věcí co máte doma, zemi, která se snaží o čím dál větší vliv na světovém dění, a také zemi, která se stále častěji objevuje ve článcích novin. Nicméně i tak jsem si jistý že toho o ni moc nevíte.

Michal Dokoupil

Ustopovat sám tisíc mil (v Číně)

Skoro pět týdnů prvního léta v Číně jsem strávil s kamarády cestováním po západních provinciích. Teď jsem ale stál sám uprostřed Číny a přemýšlel, jakým způsobem se dostat 1600 km zpátky na pobřeží.

27.11.2017 v 16:00 | Karma: 20,28 | Přečteno: 896x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

V zemi obřího blikajícího delfína

Vláda prezidenta Xi Jinpinga nedávno zakázala výstavbu v Číně tak populárních budov s podivnou architekturou. O co tím země přišla, dokazuje například naše návštěva města Jiayuguan.

23.11.2017 v 16:00 | Karma: 14,13 | Přečteno: 414x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Já, versus šílený čínský otec

Rodinné vztahy a jejich pravidla jsou v Číně, jak je asi většině známo, poněkud komplikovanější než v Evropě. Já se o tom mohl přesvědčit na vlastní kůži.

20.11.2017 v 16:00 | Karma: 27,91 | Přečteno: 1332x | Diskuse| Ostatní

V oáze Hedvábné stezky

Stejně jako po celá tisíciletí karavany Hedvábné stezky, i my jsme na naší cestě Čínou zastavovali v pouštních oázách, abychom se osvěžili po dlouhých kilometrech strávených v písečné krajině.

16.11.2017 v 16:00 | Karma: 13,92 | Přečteno: 443x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Jak jsem dostal psa k obědu

Každý asi ví, že obchodovat s Číňany je dost riskantní. Jak to vypadá, když se výroba zboží na zakázku v Číně příliš nevydaří?

13.11.2017 v 16:00 | Karma: 32,76 | Přečteno: 2480x | Diskuse| Cestování

Jak chutná velbloudí mléko

Výhodou cestování stopem je to, že poznáte spoustu lokálních lidí nabídnou se vám tak příležitosti, které obyčejní cestovatelé nemají.

9.11.2017 v 14:00 | Karma: 15,00 | Přečteno: 668x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Jak se pozvat do kazašské jurty na oběd

Po ustopování více než šesti tisíc kilometrů napříč nížinami, horami a pouštěmi Číny, jsme konečně dorazili do nejvzdálenější části celé naší cesty.

6.11.2017 v 16:00 | Karma: 19,30 | Přečteno: 638x | Diskuse| Cestování

Santana, čínská legenda

Každý, kdo v Číně někdy jel taxíkem, může potvrdit, že jedním ze symbolů země je velký hranatý sedan Volkswagen Santana, vyráběný téměř beze změny mezi lety 1981 až 2013.

2.11.2017 v 16:00 | Karma: 13,18 | Přečteno: 539x | Diskuse| Cestování

Z Urumči do Altaje za 24 hodin

Urumči, hlavní město Ujgurské autonomní oblasti Xinjiang, je jakožto hlavní bašta muslimských separatistů nejstřeženějším městem v Číně. Během jízdy autobusem z Turpanu jsme museli už několik kilometrů před městem vystoupit, nechat si prolistovat pasy vojenskou hlídkou, naše batohy projely přes scanner jako na letišti. To samé se opakovalo i na autobusovém nádraží v samotném městě ihned po vystoupení z autobusu.

23.2.2015 v 16:00 | Karma: 20,13 | Přečteno: 983x | Diskuse| Cestování

Jak jsme prchali před Ujgury

Ačkoliv je muslimské Ujgursko součástí Číny, platí pro něj poněkud jiná pravidla. Na hranici tak musíte projít pasovou kontrolou, cizinci zažádat o povolení ke vstupu, Číňanům celníci sundávali přídavná světla z aut atd. Pro nás to však neznamenalo žádné problémy, ráno jsme vylezli z ubytovny do které nás celníci večer v podstatě donutili jít, přišli na celnici, policajti nám odchytli auto, oznámili řidiči, že nás odveze až do Ruoqiangu a tak se jelo.

16.2.2015 v 16:00 | Karma: 35,11 | Přečteno: 5785x | Diskuse| Cestování

Cesta napříč čínskou pouští

Golmud je město na Qaidamské pánvi, ze všech stran obklopené pouští a z jihu i vysokým pohořím Kunlun. Pořád se však nacházíme téměř tři kilometry nad mořem, takže tu ani v červenci není úplně nejtepleji.

26.11.2014 v 16:00 | Karma: 22,38 | Přečteno: 1357x | Diskuse| Cestování

U moře v 3200 m n. m.

Po celé Číně můžete narazit na malé restaurace nazvané Lanzhou lamian, kde muslimové z Gansu a Qinghaie připravují levná jídla z ručně válených nudlí, velmi oblíbená mezi zahraničními studenty. Já s Ondrou nejsme výjimkou.

24.11.2014 v 16:00 | Karma: 29,24 | Přečteno: 4214x | Diskuse| Cestování

Stopem do neznámého Tibetu

Po návratu z Guizhou do Chengdu, na Ondrovu univerzitní kolej, jsme se rozhodli vzít naše stopování poněkud seriózněji. Ondra vzal spacák, já dvě růžové deky, kterých se chtěl zbavit jeho korejský spolubydlící a vydali jsme se na dálnici směrem na severozápad, tentokrát už s jasnějším cílem - Ürümqi.

10.9.2014 v 16:00 | Karma: 24,75 | Přečteno: 1910x | Diskuse| Cestování

Jak jsme prostopovali Čínu - zmatený začátek

Potkat v Evropě stopaře není nic neobvyklého, hlavně mezi studenty je tenhle způsob dopravy velmi rozšířený. Sám jsem úspěšně prostopoval celé Skotsko a kus Anglie a párkrát zkoušel štěstí i v jiných částech Evropy. Neměl jsem však příliš tušení, jak je tomu v Číně.

8.9.2014 v 16:00 | Karma: 36,84 | Přečteno: 4151x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Jak se orientovat v čínských jménech

Jednou ze zvláštností čínské kultury jsou jména. Pro našince téměř nevyslovitelná, s nejasným pořadím a taky z nich nejsme schopni vyčíst pohlaví.

9.7.2014 v 16:00 | Karma: 29,39 | Přečteno: 7705x | Diskuse| Cestování

Jak jsme přežili 40 hodin v čínském vlaku

Na konci zkouškového období jsme se spolu s čínskou kamarádkou Zhou rozhodli, že pojedeme navštívit naše společné české kamarády do 1200 km vzdáleného západočínského města Chengdu. Protože jsme se tam chtěli dopravit co možná nejlevněji, vybrali jsme si pro cestu běžnou linku Čínských drah. Tabulka na internetové stránce, kde jsme si koupili lístky, ukazovala čas jízdy 28 hodin a cenu 224 yuan (zhruba 700 Kč) za yingzuo, neboli tvrdou sedačku.

8.7.2014 v 16:00 | Karma: 30,91 | Přečteno: 2691x | Diskuse| Cestování

Česká stopa v Číně

Jsem občan České republiky. Nemůžu o sobě tvrdit že jsem patriot, ale pokaždé když někde cestuji, jednou z činností co nikdy nezapomenu, je kontrolovat českou přítomnost v dané zemi. Zatím jsem v každé alespoň nějakou českou stopu objevil, samozřejmě to většinou byly Škodovky, pivo a Baťa. Nejinak tomu je i v Číně, kde mám ale na hledání poněkud více času.

4.7.2014 v 16:00 | Karma: 28,30 | Přečteno: 2833x | Diskuse| Cestování

Kontrast čínského velkoměsta

Čínská lidová republika je poslední tři desetiletí díky ekonomickým reformám Deng Xiaopinga místem nebývalého rozvoje. Nikdy v historii lidstva nezbohatl tak rychle takový počet lidí jako v Číně. Čínská ekonomika soustavně roste rychlým tempem, stejně tak kupní síla obyvatelstva, díky čemuž se do země hrnou výrobci luxusního zboží z celého světa.

3.7.2014 v 9:25 | Karma: 19,60 | Přečteno: 1156x | Diskuse| Cestování

Vítejte v Guangzhou!

Město, ve kterém už rok žiji, se jmenuje Guangzhou, ale většina evropanů jej zřejmě bude znát jako Kanton. Hlavní město provincie Guangdong, nejlidnatější a nejbohatší provincie Číny, ležící na jižním pobřeží u ústí Perlové řeky a zhruba sto kilometrů od Hong Kongu a Makaa.

2.7.2014 v 13:22 | Karma: 26,05 | Přečteno: 3558x | Diskuse| Cestování

O prvním setkání s Čínou

Jsem Evropan žijící v Čínské lidové republice. Zemi, ze které pochází většina věcí co máte doma, zemi, která se snaží o čím dál větší vliv na světovém dění, a také zemi, která se stále častěji objevuje ve článcích novin. Nicméně i tak jsem si jistý, že toho o ni moc nevíte. Proto píši tento blog, který Vám může přiblížit, jak to v tomto mýty opředeném koutě světa vypadá.