V zemi obřího blikajícího delfína

Vláda prezidenta Xi Jinpinga nedávno zakázala výstavbu v Číně tak populárních budov s podivnou architekturou. O co tím země přišla, dokazuje například naše návštěva města Jiayuguan.

Ještě před tím, než nás auto vyhodilo na okraji města, o kterém jsem poprvé zjistil že existuje hodinu předem na Baidu maps, lokální kopie Google, mě zaujal podivný pulsující objekt na horizontu. Čekal jsem vše možné, i tak ale nezbylo než na němý úžas, když se nezvyklým útvarem nad potemnělým parkem v jinak plochém a zdánlivě spícím městě, ukázal být divoce blikající, 95 metrů vysoký delfín s balonem balancujícím na hlavě. Jakkoliv jsme z pobytu v Číně zvyklí na různé bizarní stavby, jako třeba mrakodrap ve tvaru mince v Guangzhou, toto byl pro nás rozhodně vrchol lokální architektonické kreativity.

Delfin v Jiayuguan

Jak bizarně to zní, tak bizarně celá scenerie působí. Dlouhé minuty strávené vedle umělé řeky, nevěřícně hledíc na psychedelicky barevně pulsující obskurní stavbu nakloněnou nad potemnělým parkem, ze kterého se ozývalo utlumené laciné disko jako z ukrajinské vesnice. Na plácku přímo pod delfíním čumákem do rytmu hudby trsaly skupinky postarších dam a pánové bičem mrskali neonem osvětlenou káču, vydávající zvuk startující stíhačky.

Že je tento projekt za 34 milionu CNY dobrý nápad, se místní vláda rozhodla v roce 2007 a o rok později už nejvyšší meteorologická věž v Číně, pojmenovaná „Perla modrého moře“ otevřela bránu. V červené kouli na čumáku se mimochodem nachází meteorologický radar.

Rychlá večeře v jediné otevřené restauraci, jenž dělala jen malatang a šli jsme zpátky do parku, se záměrem rozložit deky a pod dohledem delfína přenocovat.

Malatang je jedno z nejpopulárnějších jídel v Číně, v podstatě tradiční forma fast food, všude narazíte na stánky nebo restaurace s lednicí, ve které jsou naskládány suroviny napíchnuté na špejli, například křepelčí vejce, brokolice, různé druhy tofu, chobotnice, maso nebo ztužená prasečí krev. Do košíku si naberete kolik špejlí chcete a platí se buď podle počtu špejlí nebo na váhu. Celý mix pak kuchař hodí do kotlíku s vařící vodou a kořením, převážně sečuánským pepřem, jenž dal jídlu jméno, a podává se podle regionu buď v misce nebo na tácu, ze kterého si nabírají všichni u jednoho stolu.

Malatang

Rozlehlý temný park kolem delfína, s trávníkem a jehličnatým lesíkem, na pohled ideální místo pro zevláky našeho typu. Prošli jsme do temnější části s lesíkem, když můj obličej v úplné temnotě zničehonic zasáhl proud vody. Zmateni nečekaným útokem jsme odskočili o kus dál, kde nás zasáhl další dobře mířený proud.

Pravidelný vrzající zvuk ze všech stran prozradil s jakým protivníkem máme co do činění – park vděčil za svůj bujný porost zavlažovacímu systému, který se zrovna v tento moment automaticky spustil a pokrýval snad každý kousek zeleně.

Úspěšná pouštní oáza

Procházejíc temnotou a každou chvíli zasaženi paprskem vody ze zákeřných ostřikovačů, jsme došli na místo kde systém ještě nebyl spuštěný, okolo stojící zavlažovače ale dávaly jasně najevo že spánek tady je na vlastní riziko. Naštěstí napadlo Ondru řešení. Na měsícem osvětleném plácku popadl několik okolních ostřikovačů a izolepou rychle zalepil otočnou hlavici tak, ať ji zabráni v pohybu. Díky tomu jsme mohli usnout na asi posledním suchém kousku země v parku.

V pět ráno mě probudil onen povědomý vrzavý zvuk. Okolní zavlažovací systém se zrovna spustil, Ondrovo řešení však bylo účinné. Jak jsem tak ležel a pokoušel se ještě usnout, znenadání se vrzání začalo zlověstně měnit a já najednou dostal přímý zásah. Jedna z pásek povolila a začala zkrápět naše tábořiště. Rychle jsem uskočil za stromek, Ondra zvedl hlavu ze spacáku a dostal přímý zásah do obličeje. Mezitím se odlepily i zbývající pásky a Ondra rozespalý a nechápající čuměl co se děje, zatímco rychle se otáčející hlavice mu kropily spacák. Následovalo nejrychlejší sbalení batohů od chvíle co nás Ujgur našel ve svém vinohradu a úprk ze zákeřného parku.

Bílý delfín zmizel za horizontem, zatímco nás auto vezlo k další známé turistické atrakci, na kterou jsme se nechali zlákat čínskou kamarádkou, nadšeně popisující Zhangye Danxia jako nejhezčí místo v Číně. Skalnaté útvary jsou známy zbarvením, jenž na fotkách vypadá, jako kdyby se tady poblinkali duhoví poníci.

Danxia

Podezření, že spíše než bohyně Nüwa stvořil onu nádheru Číňan s Photoshopem se ukázalo jako pravdivé, hned jak nás autobus plný zpocených lidí s kovbojskými klobouky vyplivl na vyhlídkové platformě nad skalami. Je pravda, že místo má svoje kouzlo i samo o sobě, i když jen v odstínech oranžové (z jedné vyhlídky by se našlo i pár dalších vybledlých barviček), jen by jej nemuselo kazit přemrštěné vstupné a autobusy, které vás provezou od brány, mezi vyhlídkovými platformami, k domku postavenému jako kulisa pro natáčení filmu A Woman, a Gun and a Noodle Shop režiséra Yimou Zhanga a pak rychle pryč. Pokud někdo chce vidět smutnou realitu domácího čínského turismu v praxi, Zhangye je ideální místo.

Jako úplný opak pak působí staré úseky Velké čínské zdi, které jsme míjeli po cestě autem dále směrem do Lanzhou. Ondrovi už nezbývalo moc dní do odletu letadla a nebyl proto čas zastavovat. Mě tak jen krvácelo srdce při pohledu z okna na impozantní, stovky kilometrů dlouhé pozůstatky zdi, místy už úplné zhroucené, podél které vede dálnice, občas dokonce přímo protíná zeď. Tento úsek pochází z období dynastie Han, která vládla v období 206 př. n. l.-220 n. l., patří tedy mezi ty nejstarší postavené části zdi a v ničem se nepodobá oněm známým zrekonstruovaným úsekům zdi z okolí Pekingu, jenž byly postaveny v 15. století.

Protože do Chengdu zbývalo ještě přes tisíc kilometrů a Ondrovo letadlo do Česka odlétalo už za tři dny, nebylo už co vymýšlet a veškeré úsilí padlo na rychlý přesun směrem na jih. Znovu jsme se dostali do míst navštívených před pár týdny, přespali v Lanzhou u Žluté řeky, přejeli pohoří na hranicích Sichuanu, prostopovali přes horské vesnice, zpátky do oblasti menšiny Qiang. Ještě ten večer nás poslední auto hodilo do města, jehož jméno jsme ani nestihli zaregistrovat a vyklopilo nás na náměstí, kde u plastových stolků popíjelo snad veškeré jeho obyvatelstvo.

Dva cizinci samozřejmě neunikli pozornosti pohostinných Číňanů a tak jsme brzy seděli u stolku se zásobou piva a kuřecích pařátků.

Ráno mě probudilo slunce a bolest hlavy. Následující cesta po horských cestách taky nebyla příjemná, naštěstí se mi podařilo v autě usnout a vzbudit se až v Chengdu, kousek od Ondrovy univerzity a kolejí.

Nekde

Tak skončila naše epická cesta po západní Číně, kterou jsme zahájili vlastně bez jakéhokoliv plánu. Původní záměr týdenní cesty po horách provincie Guizhou, plynule přešel v 10 tisíc kilometrů dlouhou cestu až k hranicím Kazachstánu.

Ondru a další české spolužáky už čekala jen cesta na letiště, druhý den večer jsem je všechny vyprovodil na nádraží a pak zůstal sám uprostřed Chengdu, 1600 kilometrů od Guangzhou, do kterého jsem se plánoval vrátit.

Smutný jak už dlouho ne jsem si na mapě našel nejbližší dálnici směrem na Guangzhou a temným městem zamířil pěšky na okraj. Stopování v noci nemá v Číně moc smysl a tak jsem kolem jedné ráno zalehl do trávy pod dálniční most a neúspěšně se pokusil o spánek.

Předchozí části naší cesty stopem po Číně:

Jak jsme prostopovali Čínu - zmatený začátek

Jak se pozvat do kazašské jurty na oběd

Jak chutná velbloudí mléko

V oáze Hedvábné stezky

Autor: Michal Dokoupil | čtvrtek 23.11.2017 16:00 | karma článku: 14,13 | přečteno: 414x

Michal Dokoupil

Ustopovat sám tisíc mil (v Číně)

Skoro pět týdnů prvního léta v Číně jsem strávil s kamarády cestováním po západních provinciích. Teď jsem ale stál sám uprostřed Číny a přemýšlel, jakým způsobem se dostat 1600 km zpátky na pobřeží.

27.11.2017 v 16:00 | Karma: 20,28 | Přečteno: 896x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Já, versus šílený čínský otec

Rodinné vztahy a jejich pravidla jsou v Číně, jak je asi většině známo, poněkud komplikovanější než v Evropě. Já se o tom mohl přesvědčit na vlastní kůži.

20.11.2017 v 16:00 | Karma: 27,91 | Přečteno: 1332x | Diskuse| Ostatní

V oáze Hedvábné stezky

Stejně jako po celá tisíciletí karavany Hedvábné stezky, i my jsme na naší cestě Čínou zastavovali v pouštních oázách, abychom se osvěžili po dlouhých kilometrech strávených v písečné krajině.

16.11.2017 v 16:00 | Karma: 13,92 | Přečteno: 443x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Jak jsem dostal psa k obědu

Každý asi ví, že obchodovat s Číňany je dost riskantní. Jak to vypadá, když se výroba zboží na zakázku v Číně příliš nevydaří?

13.11.2017 v 16:00 | Karma: 32,76 | Přečteno: 2480x | Diskuse| Cestování

Jak chutná velbloudí mléko

Výhodou cestování stopem je to, že poznáte spoustu lokálních lidí nabídnou se vám tak příležitosti, které obyčejní cestovatelé nemají.

9.11.2017 v 14:00 | Karma: 15,00 | Přečteno: 667x | Diskuse| Cestování

Jak se pozvat do kazašské jurty na oběd

Po ustopování více než šesti tisíc kilometrů napříč nížinami, horami a pouštěmi Číny, jsme konečně dorazili do nejvzdálenější části celé naší cesty.

6.11.2017 v 16:00 | Karma: 19,30 | Přečteno: 638x | Diskuse| Cestování

Santana, čínská legenda

Každý, kdo v Číně někdy jel taxíkem, může potvrdit, že jedním ze symbolů země je velký hranatý sedan Volkswagen Santana, vyráběný téměř beze změny mezi lety 1981 až 2013.

2.11.2017 v 16:00 | Karma: 13,18 | Přečteno: 539x | Diskuse| Cestování

Na neznámém pobřeží Kambodže

Pobřeží Kambodže zní jako něco velmi exotického, ale když už se tu člověk dostane, překvapí ho, že určité věci tu jsou jak v Chorvatsku na pláži.

30.10.2017 v 14:30 | Karma: 14,92 | Přečteno: 583x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Jak v Kambodži utéct z civilizace

Pod jménem Kambodža si každý vybaví dvě věci, Angkor Wat a Rudé Khméry. Já ale při svých návštěvách postupně prozkoumávám i další části a zajímavosti této divoké země. Tentokrát jsme zamířili na pobřeží.

19.10.2017 v 14:30 | Karma: 14,94 | Přečteno: 1030x | Diskuse| Cestování

Jak jsme mrzli v Thajsku

Pokud jste cizinec v Číně, jediný způsob jak přežít Čínský nový rok je vypadnout ze země. My tentokrát po dlouhé době opět do Thajska a Kambodže. Tento rok jsme si ale vzali počasí sebou...

17.10.2017 v 14:00 | Karma: 18,62 | Přečteno: 804x | Diskuse| Cestování

Z Urumči do Altaje za 24 hodin

Urumči, hlavní město Ujgurské autonomní oblasti Xinjiang, je jakožto hlavní bašta muslimských separatistů nejstřeženějším městem v Číně. Během jízdy autobusem z Turpanu jsme museli už několik kilometrů před městem vystoupit, nechat si prolistovat pasy vojenskou hlídkou, naše batohy projely přes scanner jako na letišti. To samé se opakovalo i na autobusovém nádraží v samotném městě ihned po vystoupení z autobusu.

23.2.2015 v 16:00 | Karma: 20,13 | Přečteno: 983x | Diskuse| Cestování

Jak jsme prchali před Ujgury

Ačkoliv je muslimské Ujgursko součástí Číny, platí pro něj poněkud jiná pravidla. Na hranici tak musíte projít pasovou kontrolou, cizinci zažádat o povolení ke vstupu, Číňanům celníci sundávali přídavná světla z aut atd. Pro nás to však neznamenalo žádné problémy, ráno jsme vylezli z ubytovny do které nás celníci večer v podstatě donutili jít, přišli na celnici, policajti nám odchytli auto, oznámili řidiči, že nás odveze až do Ruoqiangu a tak se jelo.

16.2.2015 v 16:00 | Karma: 35,11 | Přečteno: 5785x | Diskuse| Cestování

Tři dny v Laosu

Když mě noční vlak z Ayutthaya někdy kolem třetí hodiny ranní vyhodil v severothajském městě Udon Thani, měl jsem už většinu své lednové cesty za sebou. Strávil jsem týden v Indonésii, pár dní v Singapuru, vyspal se na pláži v Bruneji, nechal se přepadnout v Malajsii a pak projel postupně celé Thajsko od jihu až po sever.

9.2.2015 v 16:00 | Karma: 16,96 | Přečteno: 1046x | Diskuse| Cestování

Útěk do Indonésie

Většina z mých dosavadních cest neměla žádný plán ani nic podobného. Stejně tak minulý leden jsem si prostě koupil letenku do Indonésie, abych unikl oslavám čínského nového roku, s tím že mám asi pět týdnů čas na to, abych se nějak dostal zpátky do Číny, ideálně po zemi a v jednom kuse.

2.2.2015 v 16:00 | Karma: 28,43 | Přečteno: 3434x | Diskuse| Cestování

Michal Dokoupil

Jak jsme potkali malajského loupežníka

Moje lednová cesta bez plánu po Jihovýchodní Asii byla doposud velmi osamocená, a návštěvou Bruneje dosáhla vrcholu nudnosti. Byl jsem proto rád, že jsem se už před odletem z Číny dohodl s Verčou, spolužačkou z Olomouce, se kterou jsem do té doby mluvil asi dvakrát, že se potkáme někde v Malajsii.

26.1.2015 v 16:00 | Karma: 17,49 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Cestování

Cesta napříč čínskou pouští

Golmud je město na Qaidamské pánvi, ze všech stran obklopené pouští a z jihu i vysokým pohořím Kunlun. Pořád se však nacházíme téměř tři kilometry nad mořem, takže tu ani v červenci není úplně nejtepleji.

26.11.2014 v 16:00 | Karma: 22,38 | Přečteno: 1357x | Diskuse| Cestování

U moře v 3200 m n. m.

Po celé Číně můžete narazit na malé restaurace nazvané Lanzhou lamian, kde muslimové z Gansu a Qinghaie připravují levná jídla z ručně válených nudlí, velmi oblíbená mezi zahraničními studenty. Já s Ondrou nejsme výjimkou.

24.11.2014 v 16:00 | Karma: 29,24 | Přečteno: 4214x | Diskuse| Cestování

Stopem do neznámého Tibetu

Po návratu z Guizhou do Chengdu, na Ondrovu univerzitní kolej, jsme se rozhodli vzít naše stopování poněkud seriózněji. Ondra vzal spacák, já dvě růžové deky, kterých se chtěl zbavit jeho korejský spolubydlící a vydali jsme se na dálnici směrem na severozápad, tentokrát už s jasnějším cílem - Ürümqi.

10.9.2014 v 16:00 | Karma: 24,75 | Přečteno: 1910x | Diskuse| Cestování

Jak jsme prostopovali Čínu - zmatený začátek

Potkat v Evropě stopaře není nic neobvyklého, hlavně mezi studenty je tenhle způsob dopravy velmi rozšířený. Sám jsem úspěšně prostopoval celé Skotsko a kus Anglie a párkrát zkoušel štěstí i v jiných částech Evropy. Neměl jsem však příliš tušení, jak je tomu v Číně.

8.9.2014 v 16:00 | Karma: 36,84 | Přečteno: 4150x | Diskuse| Cestování

Podněstří, šeriffova republika

Když jsme s mými kamarády Michaelem a Lukášem minulé léto plánovali, kam přes prázdniny pojedeme, jednou z podmínek bylo, že naše cesta musí vést přes Podněstří.

10.7.2014 v 16:00 | Karma: 31,20 | Přečteno: 3937x | Diskuse| Cestování
Jsem Evropan pobývající v Čínské lidové republice. Zemi, ze které pochází většina věcí co máte doma, zemi, která se snaží o čím dál větší vliv na světovém dění, a také zemi, která se stále častěji objevuje ve článcích novin. Nicméně i tak jsem si jistý že toho o ni moc nevíte.